reklama

New York City – brána do Nového sveta.

Keď v roku 1492 Kolumbus objavil Ameriku, ani o tom nevedel. Myslel si, že je niekde v Indii. Až Amerigo Vespucci to povedal nahlas. Mundus Novus. Toto je Nový svet.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (11)

Pre milióny prenasledovaných a diskriminovaných ľudí v Európe bola Amerika po stáročia snom o slobode, šťastnom živote a možno bohatstve. Symbolom tejto slobody sa stal New York.

New York.
New York. (zdroj: Lubo Repka)

Ja som si to veľmi dobre uvedomoval a som osudu vďačný za to, že mi umožnil spoznávať cudzie kultúry, krajiny vzdialené Slovensku tisícky kilometrov. Našiel som na svojich cestách množstvo priateľov z rozličných kútov sveta, z Austrálie, Ázie, Ameriky, Španielska alebo susedného Česka či Maďarska. Stretneš „susedov“ ďaleko od domova a vnímaš ich úplne inak, ako by si sa s nimi stretol v Českom Krumlove alebo v Győri.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
New York.
New York. (zdroj: Lubo Repka)

Všetky tieto stretnutia ma obohatili. V niektorých prípadoch o vedomosti, keď mi úplne cudzí ľudia na úplne inom kontinente rozprávali o svojom živote a niekedy o poznanie, keď mi úplne cudzí ľudia pochádzajúci z rovnakého prostredia ako ja, povedzme „susedia“ z neďalekého Maďarska, Česka alebo Rakúska rozprávali o svojich zážitkoch z cestovania po tých istých krajinách, aké som navštívil aj ja.

Pri tomto príchode do New Yorku som tu nebol prvýkrát. Tentokrát som sa ale oslobodil od „ohúrenia Veľkým jablkom“ a chcel som si užiť toto úžasné mesto v duchu symbolov slobody. Preto tu v tomto blogu opíšem len tri miesta mesta New York. Tri symboly slobody a „veľkého ducha Ameriky“.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Socha Slobody s New Yorkom v pozadí.
Socha Slobody s New Yorkom v pozadí. (zdroj: Lubo Repka)

Prvým z nich je Statue of Liberty. Socha Slobody je postavená na ostrove Slobody v prístave New York Harbour. Medená socha bola vytvorená francúzskym sochárom menom Frederic Auguste Bartholdi. Zhotovil ju Gustave Eiffel a predstavovala dar francúzskeho ľudu ľudu Spojených štátov amerických. Socha predstavuje ženskú postavu zosobňujúcu rímsku bohyňu Libertas, ktorá drží v jednej ruke fakľu s plameňom a v druhej ruke „knihu“ predstavujúcu Deklaráciu nezávislosti. Na knihe je dátum vyhlásenia americkej nezávislosti 4. júl 1776. Pri nohách jej ležia rozťaté putá tyranie.

Socha Slobody.
Socha Slobody. (zdroj: Lubo Repka)

Socha by ostala naveky len sochou, keby sa nepremenila na ozajstný symbol pre milióny ľudí, prichádzajúcich do Ameriky za slobodou, prácou a sebauplatnením.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Socha Slobody.
Socha Slobody. (zdroj: Lubo Repka)

Socha stojí na „podstavci“, v ktorom je umiestnené múzeum venované nielen soche samotnej, ale aj myšlienke slobody. Stala sa zosobnením hesla Deklarácie nezávislosti: „Všetci ľudia boli stvorení ako navzájom si rovní“.

Socha Slobody.
Socha Slobody. (zdroj: Lubo Repka)

Vo vnútri sochy sú schody, ktoré vedú až do jej koruny, odkiaľ je pekný výhľad na mesto New York. Nepočítal som ich, ale vraj ich je 354.

Výhľad zo sochy Slobody.
Výhľad zo sochy Slobody. (zdroj: Lubo Repka)
Pamätná tabuľa.
Pamätná tabuľa. (zdroj: Lubo Repka)
Socha stojí pevne na nohách.
Socha stojí pevne na nohách. (zdroj: Lubo Repka)
Múzeum vo vnútri sochy Slobody.
Múzeum vo vnútri sochy Slobody. (zdroj: Lubo Repka)
Múzeum vo vnútri sochy Slobody.
Múzeum vo vnútri sochy Slobody. (zdroj: Lubo Repka)

Pekné fotky si urobíte aj z nábrežia Liberty Island a aj z lode, hlavne cestou naspäť do Manhattanu.

Socha Slobody z lode.
Socha Slobody z lode. (zdroj: Lubo Repka)
Socha Slobody z lode.
Socha Slobody z lode. (zdroj: Lubo Repka)
Socha Slobody z lode.
Socha Slobody z lode. (zdroj: Lubo Repka)
Pohľad na New York z ostrova Slobody.
Pohľad na New York z ostrova Slobody. (zdroj: Lubo Repka)

Teroristický útok na „dvojičky“ 11. septembra 2001 otriasol celým svetom. Ako mnohí iní, sledoval som to do nekonečna v opakovaných záberoch CNN.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Monument vybudovaný na pamiatku dvojičiek je pre mňa druhým symbolom slobody ducha. Stojí presne na tom istom mieste ako stáli dvojičky.

9/11 Memorial.
9/11 Memorial. (zdroj: Lubo Repka)
9/11 Memorial.
9/11 Memorial. (zdroj: Lubo Repka)
9/11 Memorial.
9/11 Memorial. (zdroj: Lubo Repka)

9/11 Memorial vám vyrazí dych. Na mňa voda valiaca sa do bezodného pažeráku zeme pôsobila svojou energiou zdrvujúco a zároveň inšpiratívne. Sám som v sebe pocítil silu vzdoru proti bezpráviu a nespravodlivosti.

9/11 Memorial.
9/11 Memorial. (zdroj: Lubo Repka)
9/11 Memorial.
9/11 Memorial. (zdroj: Lubo Repka)
9/11 Memorial.
9/11 Memorial. (zdroj: Lubo Repka)

Tretím symbolom slobody je v New Yorku pre mňa Central Park. Bol založený v roku 1857 – sto rokov pred mojim narodením. Nie je to len vyčlenená lesná plocha, ako to býva u väčšiny parkov. Tento park je umelo vytvorený, má umelo vytvorené jazerné plochy, trávnaté plochy, chodníky a rozličné lesné zákutia. Meria presne 4 km na dĺžku a 800 metrov na šírku.

Central Park New York.
Central Park New York. (zdroj: Lubo Repka)

Park je medzi obyvateľmi a návštevníkmi New Yorku nesmierne populárny. Je to mestský park a obyvatelia mesta ho využívajú na načerpanie energie, oddych, ukľudnenie mysle alebo proste len tak na relax. S kávičkou v ruke sa tu buď prechádzajú alebo si sadnú na lavičku a pozorujú život okolo seba. Aj ja som to robil.

Central Park New York.
Central Park New York. (zdroj: Lubo Repka)
Central Park New York.
Central Park New York. (zdroj: Lubo Repka)
Central Park New York.
Central Park New York. (zdroj: Lubo Repka)
Central Park New York.
Central Park New York. (zdroj: Lubo Repka)

V priebehu rokov tu boli postupne umiestnené sochy, ktoré vzdávajú hold rozličným osobnostiam ľudských dejín. V súčasnosti je ich 29. Jeden pamätník s názvom „Jahodové polia“ je pre mňa vždy, keď som tu silným zážitkom. Pamiatka na Johna Lennona, ktorý bol len neďaleko pri svojom dome Dakota na okraji Central Parku zabitý zákerným vrahom v čase, ktorý práve sľuboval jeho ďalšie tvorivé obdobie.

Central Park New York. Socha Krištofa Kolumba.
Central Park New York. Socha Krištofa Kolumba. (zdroj: Lubo Repka)
Central Park New York.
Central Park New York. (zdroj: Lubo Repka)

Tento pamätník je ďalším z tých, ktoré nám pripomínajú povinnosť postaviť sa proti páchaniu násilia na obhajobu práva, spravodlivosti a slobody. Pamätám si časy, keď som navštevoval strednú školu a namiesto učenia sa do školy som si prekladal texty piesní Beatles so slovníkom v roku. Najviacej mi dalo zabrať pochopiť text Lennonovej piesene Strawberry Fields Forever.

Pri pamätníku Johna Lennona.
Pri pamätníku Johna Lennona. (zdroj: Lubo Repka)

Návšteva New Yorku bola dôstojným a symbolickým zakončením našej cesty okolo sveta. V ďalšom blogu si zrekapitulujeme celú cestu a potom už budem písať o aktuálnejších cestách.

Lubo Repka

Lubo Repka

Lubo Repka

Bloger 
Populárny bloger
  • Počet článkov:  199
  •  | 
  • Páči sa:  252x

Mám rád cestovanie, spoznávanie kultúr a histórie národov celého sveta a rád o tom píšem a pritom veľa fotím.https://www.yardek.comhttps://www.facebook.com/LuboRepkaTravels/https://www.instagram.com/lubotravelrepka/ Zoznam autorových rubrík:  AmerikaCesta okolo svetaEurópaÁziaSúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu